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Morris, William:
The Well at the World’s End.

 

 

Abbildung eins zu No. 505, Morris, William

 

Abbildung zwei zu No. 505, Morris, William

 

Abbildung drei zu No. 505, Morris, William

 

Abbildung vier zu No. 505, Morris, William

 

Morris, William — Burne-Jones, Edward (Künstler) — Leighton, J. & J. (Buchbinder): The Well at the World’s End.

Hammersmith: Kelmscott Press, 1896.  Quarto. ca. 287 x 205 mm. [8], 496 Seiten. ❦ Werden nach den Formatangaben Maße in Millimetern genannt, beziehen sich diese auf die Blattgrößen, Höhe vor Breite, i. A. gemessen in den Buchblockmitten. Mit vier großen Holzschnitten nach Sir Edward Burne-Jones, diese mit breiten Umrahmungen. Zahlreiche kleinere und spaltenhohe Randleisten, Initialen sowie die Druckermarke Nr. 2.

Handgefertigter flexibler Original-Pergamenteinband mit sechs hellgrauen Seidenbindebändern, goldgeprägter Rückentitel in Golden type, fast unbeschnitten. ❦ Werden innerhalb der Einbandbeschreibungen die Einbandgrößen angeführt, so steht Höhe vor Breite vor Dicke.
An dieser Stelle befindliche bibliographische Angaben beziehen sich auf den Buchbinder bzw. den Einband.

Eins von nur 350 Exemplaren auf handgeschöpftem Bütten; Gesamtauflage 358 Exx. Zweispaltiger Satz in Chaucer type mit rot gedruckten Kapitelüberschriften; der erste Titel in Troy type. Dies ist das erste Buch, das zweispaltig in Chaucer type gesetzt wurde mit Ornamenten zwischen den Spalten, auch sind die Initialen hier erstmals zu Initialwörtern geworden, was später beim „Chaucer“ wiederholt wurde. „The Well at the World’s End“, der Titel geht auf eine alte schottische Ballade zurück, brauchte zu seiner Fertigstellung länger als irgendein anderes Buch der Kelmscott Press. Ursprünglich hatte Morris den Graphiker Arthur J. Gaskin gebeten, die Illustrationen zu zeichnen, doch entschied er sich schließlich gegen diese und bat wieder Burne-Jones darum, dessen Zeichnungen wie gewohnt von Harcourt Hooper, Morris’ Nachbarn in Hammersmith, in Holz gestochen wurden.
 „This book, delayed for various reasons, was longer on hand than any other book. It appears in no less than twelve lists, from that of Dec. 1892, to that of Nov 26, 1895, as ’in the press’. Trial pages, including one in a single column, were ready as early as September 1892, and the printing began on Dec. 16 of that year. The edition of ’The Well at the World’s End’ published by Longmans was then being printed from the author’s manuscript at the Chiswick Press, and the Kelmscott Press edition was set up from the sheets of that edition, which, though not issued until October 1896, was finished in 1894. The eight borders and the six different ornaments between the columns appear here for the first time, but are used again in ’The Water of the Wondrous Isles’, with the exception of two borders.“ (Cockerell). „... [’The Well at the World’s End’] stands out as the crowning prose masterpiece of his creative life ... [a] level of which even Morris himself could attain more than once in a lifetime“. (Sparling: The KP & WM, pp. 106 & 107; cf. Vallance, p. 371 sqq. mit ausführlicher Besprechung).

Aus der Bibliothek von William Michael Rossetti, mit seinem Eintrag auf dem vorderen fliegenden Blatt: "W.M. Rossetti | from S.C. Cockerell | 1897", etwas tiefer: "See the note in Sidonia the Sorceress | (Kelmscott Press) | W.M.S. | 1904". Die Bemerkung in ’Sidonia’ lautet: "W.M. Rossetti, from S.C. Cockerell, 1897 - After my Brother’s [D.G.R.] death a painting by Wm. Morris, named Queen Genevere, remained in my hands - my Brother’s property. Then it got mislaid for a long while - On its recovery I assented to the request of M’s Trustees that it might be handed over to them - they then, thro’ Mr. Cockerell, presented me with this Kelmscott Press Book, and 2 others. W.M.R. 1904". Vgl. Cat. Henry Sotheran & Co: From William Michael Rossetti’s Library. Noo. 1478 (Recuyell ... Troye), 1479 (Sidonia) & 1480 (Well). Gestochenes Exlibris auf vorderem Spiegel: "Ex libris James Stewart Geikie, M.D.". Einbandrücken stellenweise leicht berieben bzw. angestaubt. Innen sehr frisch.

One of 350 copies on paper of an edition of 358. Printed in Chaucer type in black and red. Four woodcuts by Sir Edward Burne-Jones; woodcut title and facing page with full woodcut page-borders, numerous woodcut initials. The gothic lettering of the engraved titles was designed by Morris. Original limp vellum, gilt title on spine, uncut. Spine slightly rubbed, otherwise a very good copy. FROM THE LIBRARY OF WILLIAM MICHAEL ROSSETTI, with the following inscription in his own hand: “W.M. Rossetti | from S.C. Cockerell | 1897“, and: “See the note in Sidonia the Sorceress | (Kelmscott Press) | W.M.S. | 1904“. The inscription refers to the miniature saga over the ownership of what is often described als Morris’s only completed oil painting “La Belle Iseult“, also sometimes known as “Queen Guenevere“. “It is likely that the painting hung in Red House though not in Queen Square. In 1874 it was claimed as his own by Madox Brown’s son Oliver and in that year Rossetti offered him £20 for it as ’an early portrait of its original, of whom I have made so many studies myself’. The painting then came into the hands of William Michael Rossetti who, on the death of his wife Lucy (Oliver Madox Brown’s half sister), ’found it in a cupboard in her room’. It was returned to Jane Morris in exchange for three Kelmscott Press books.“ Ray Watkinson in the V & A William Morris exhibition catalogue (G.10, p 103).

Peterson A39 – Scott 105 – Forman 164 – Latham 43 – Cockerell 39 – Tomkinson 117,39 – Ransom 329,39 – Walsdorf 39 – Coupe 20.1. ❦ Bibliographische Angaben zu diesem Buch: soweit verfügbar werden zuerst Personalbibliographien angeführt, dann Sachbibliographien und allgemeine.